Hoe kennis van menselijk gedrag zorgt voor communicatie met effect

Of je nou mensen wilt stimuleren orgaandonor te worden, de spits te mijden, gezonder te gaan eten of over te gaan op duurzame energie: als communicatieprofessional zal je mensen op de juiste manier in beweging moeten krijgen. Dat is geen eenvoudige opgave: er spelen vele, complexe factoren mee die onze attituden en ons gedrag bepalen. Om je doelgroep in beweging te krijgen is er meer nodig dan een traditionele communicatie-aanpak. Wie echt verandering bij een doelgroep wil creëren, heeft fundamentele kennis van menselijk gedrag nodig.

Dit brengt je al snel bij de toepassing van gedragsverandering: een vakgebied dat de laatste jaren in rap tempo aan populariteit heeft gewonnen. Gedragsverandering is het evidence-based doorgronden en veranderen van menselijk gedrag, gebaseerd op inzichten vanuit de gedragspsychologie. Hoe verwerkt ons brein informatie? Op welke fundamentele (basis)behoeften kun je inspelen? En hoe zorg je dat mensen gewenst gedrag ook langdurig volhouden?

Behavior Change Academy helpt communicatieprofessionals bij het vormgeven van communicatie, door hen op te leiden op het gebied van gedragsverandering en te helpen deze kennis te vertalen naar de praktijk.

Zelf leren hoe je gedragskennis toepast in communicatie?

Wil jij in staat zijn communicatie zo vorm te geven dat je je doelgroep effectief in beweging krijgt? Onze Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar, ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit, leidt je op tot gedragsveranderaar. Hoofddocenten prof. dr. Rick van Baaren, Mattheis van Leeuwen en diverse gastdocenten leren je hoe je inzicht krijgt in de drijfveren van jouw doelgroep, en hoe je deze inzichten omzet in effectieve gedragsverandering.

Alumnus over de postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar

Nick van Gaalen
Senior adviseur campagnes en gedragsverandering, Dienst Publiek en Communicatie

In de praktijk was ik al een aantal jaar bezig met de toepassing van gedragskennis in communicatie. Om me verder te specialiseren, vond ik dat ik meer verdiepende kennis van theorie nodig had. Trainingen over gedragsverandering zijn echter vaak kort en basaal. De opleiding tot Gedragsveranderaar is intensief en gaat de diepte in. Mijn casus ging over vaccineren: hoe stimuleer je dat jonge ouders hun baby laten inenten? Een CASI-traject combineerde ik met de BCM-methodiek uit de opleiding, en dit leidde tot een gefundeerd advies met bouwstenen voor een communicatiestrategie en concrete voorstellen voor interventies.

Benieuwd naar praktische handvaten?

Lees onze artikelen over communicatie en gedragsverandering:

Wil je verder gaan dan nudging? 4 tips om gedrag langdurig te veranderen

Waarom een spraakmakende campagne nog geen gedragsverandering is: 3 take-aways van C-Day 2019

Luister hier het interview met prof. dr. Rick van Baaren voor BNR’s Big Five van de Communicatie, in samenwerking met Logeion:

Lees hier meer over de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar