Nieuws

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Case study: alumnus Tessa over de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar

In januari starten lichting 8 en 9 van de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar. Hoe hebben onze alumni deze opleiding ervaren? We geven alumnus Tessa Falke, werkzaam bij provincie Noord-Holland, het woord.

1. Waarom ben je de opleiding tot gedragsveranderaar gaan volgen?
Aanleiding voor mij was dat er bij steeds meer veranderingen in organisaties wordt gesproken over gedragsverandering en dat iedereen daar intuïtief wel een mening of idee over heeft. Ik wilde weten: hoe krijg je dan een gedragsverandering met onderbouwde en duurzame impact voor elkaar?

2.Wat was echt de doorslaggevende factor om de opleiding bij ons te volgen?
Er waren niet heel veel opleidingen die specifiek de insteek hadden van gedragsverandering. Wat voor mij de doorslaggevende factor was, was de combinatie van de laatste wetenschappelijke inzichten en het kunnen toepassen in de praktijk. Dat laatste vond ik vooral erg belangrijk.

3. Had je vooraf twijfels over het volgen van de opleiding?
De grootste twijfel die ik had was of het hetzelfde zou zijn als mijn eerdere studie sociale psychologie. Die twijfel is geheel onterecht gebleken, natuurlijk is er wel wat theorie teruggekomen die ik al kende maar voor mij was dat juist een fijne opfrisser. En bovendien heb ik nu veel beter de koppeling met de praktijk kunnen maken.

4. Met welke casus ben je aan de slag gegaan in de opleiding? Ben je hier na de opleiding verder mee aan de slag gegaan?
Mijn casus ging over projectmedewerkers die regelmatig taken uitvoeren waar ze niet verantwoordelijk voor zijn. Doel was om ervoor te zorgen dat de medewerkers dit soort taken vaker terugleggen bij hun opdrachtgevers, want uit mijn analyse bleek dat dit nog niet vaak gebeurt.

Ik ben momenteel nog steeds met deze casus aan de slag nu de opleiding is afgerond, aan de hand van mijn analyse voer ik mijn interventie in drie stappen uit. Daar moet nog uit blijken wat de opbrengsten zijn.

5. Over welke aspecten van de opleiding was je het meest tevreden, en waarom?
Ik was het meest tevreden over de zeer inspirerende bijeenkomsten, de begeleiding door de mentor, het was fijn dat er veel ruimte was om flexibeler met de (inleverdata van) opdrachten om te gaan als dat nodig was en de stappen uit het model geven veel praktische handvaten.

Ik heb het meeste geleerd van de eerste paar fases: duik goed in een probleem voordat je met oplossingen komt, analyseer wat er aan de hand is, vraag goed door, probeer met elkaar het gewenste gedrag heel duidelijk te formuleren en zo concreet mogelijk te maken. En verleid je opdrachtgevers om hun oplossingsrichtingen (die ze sowieso wel zullen hebben) voorlopig los te laten, dat maakt het voor jou veel makkelijker om ergens in te duiken. Als je de eerste verkennende fases goed doorloopt, worden de fases daarna steeds makkelijker.

6. Waarin onderscheid Behavior Change Academy zich ten opzichte van andere opties/alternatieven?
Ik denk de stevige wetenschappelijke basis en onderbouwing en die vervolgens gekoppeld met ervaringen uit de praktijk.

7. Waarom zou iemand volgens jou deze opleiding moeten volgen?
Omdat het je echt verder helpt met niet alleen het snappen van menselijk gedrag, maar ook het leren hoe je van een vage, brede vraag naar een concrete analyse van gedrag komt en daarvoor een interventie kunt ontwerpen.

Meer weten over de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar? Lees hier meer en vraag de brochure aan!