Of je nou mensen wilt stimuleren orgaandonor te worden, de spits te mijden, gezonder te gaan eten of over te gaan op duurzame energie: als communicatieprofessional zal je mensen op de juiste manier in beweging moeten krijgen. Dat is geen eenvoudige opgave: er spelen vele, complexe factoren mee die onze attituden en ons gedrag bepalen. Om je doelgroep in beweging te krijgen is er meer nodig dan een traditionele communicatie-aanpak. Wie echt verandering bij een doelgroep wil creëren, heeft fundamentele kennis van menselijk gedrag nodig.
Dit brengt je al snel bij de toepassing van gedragsverandering: een vakgebied dat de laatste jaren in rap tempo aan populariteit heeft gewonnen. Gedragsverandering is het evidence-based doorgronden en veranderen van menselijk gedrag, gebaseerd op inzichten vanuit de gedragspsychologie. Hoe verwerkt ons brein informatie? Op welke fundamentele (basis)behoeften kun je inspelen? En hoe zorg je dat mensen gewenst gedrag ook langdurig volhouden?
Behavior Change Academy helpt communicatieprofessionals bij het vormgeven van communicatie, door hen op te leiden op het gebied van gedragsverandering en te helpen deze kennis te vertalen naar de praktijk.