Case study: Alumnus Ellen van Roij over de Postacademische Opleiding tot Gedragsveranderaar

1. Waarom ben je de Postacademische Opleiding tot Gedragsveranderaar gaan volgen?

Ik had behoefte aan verdieping in de keuzes die ik maakte in mijn werk. Ik werkte al lange tijd als marketing- & communicatieadviseur in allerlei rollen en merkte dat we wel heel resultaatgericht waren maar niet wisten ‘waarom’ iets wel of niet werkte. Toen kwam ik in aanraking met gedragsverandering: waarom doen mensen dingen wel of niet? En hoe krijg je mensen in beweging? Dat vond ik heel interessant. En ik realiseerde me dat eigenlijke iedere communicatievraag een gedragsvraag is. Toen dacht ik: gedragsverandering geeft mij echt de verdieping die ik nodig heb én ik kan positieve verandering brengen in de maatschappij!

2. Wat was echt de doorslaggevende factor om de opleiding bij ons te volgen?

De breedte van de opleiding. Je krijgt echt het complete pakket van de methode (Behavior Change Model) en de inhoud aangereikt. Daarnaast vond ik het belangrijk dat het een middellange opleiding was, dus niet alleen een paar dagen waarin je het onderwerp zou aanstippen. Ik wilde me namelijk helemaal onderdompelen.

3. Had je vooraf twijfels over het volgen van de opleiding?

Nee, ik had geen twijfels over de opleiding. Enkel over de invloed van corona. Toen ik startte met de opleiding brak net corona uit. Dus daar had ik wel twijfels over: zou het digitale onderwijs wel goed gaan? Dat pakte goed uit. De lesstof kwam gelukkig nog steeds goed over. Wel miste ik de dynamiek van een groep. Er kan zoveel lol zijn binnen een groep en dat was nu minder. Toch heb ik nog steeds contact met mensen van de opleiding. We hebben een  intervisiegroepje opgericht en komen elke zes weken samen.

4. Met welke casus ben je aan de slag gegaan in de opleiding? Ben je hier na de opleiding verder mee aan de slag gegaan?

Toen ik startte met de opleiding werkte ik nog bij bij Eneco/Oxxio, een energiemaatschappij. Ik ben in de organisatie op zoek gegaan naar een team dat ik nog niet kende. Ik vond het namelijk leuk om iets nieuws te doen met een thema waar ik zelf nog niet veel van wist. Dit werd een team dat mensen helpt hun huis te verduurzamen en o.a. zonnepanelen verkoopt.

Mijn gedragscasus richtte zich op het aanmeldproces voor zonnepanelen. Geïnteresseerden in zonnepanelen konden zich online aanmelden voor een adviesgesprek. We merkten dat een grote groep mensen de telefoon vervolgens niet meer opnam wanneer we ze belden. In de interventie speelden we in op keuzevrijheid, implementatie intenties, consistentie en fluency. Daarbij voegden we een reminder toe en maakten we het proces inzichtelijk dat door de doelgroep wordt doorlopen. Ook hebben we nog gedragstechnieken toegevoegd in de aanmeldflow en de e-mails.

Ondertussen stopte ik met mijn baan en begon ik mijn eigen bedrijf: Een Zaak van Gedrag. Het leuke is dat ik de casus na de opleiding verder heb uitgewerkt in mijn eerste betaalde klus. We werkten in een aantal workshops de hele klantreis uit en verbeterden deze vanuit mijn gedragskennis.

5. Wat heb je hiermee bereikt?

Ik heb mijn eigen bedrijf ‘Een Zaak van Gedrag’ opgezet en hiermee help ik organisaties met gedrags- en communicatievraagstukken. Zo doe ik nu verschillende gedragsprojecten voor diverse opdrachtgevers, waaronder ook D&B, en geef ik workshops. Jongerengedrag is een rode draad in mijn werk. De opgedane kennis van gedragsverandering pas ik dus altijd toe in mijn werk. Je merkt dat gedragsverandering steeds meer aan terrein wint als vakgebied en ik vind het supertof dat ik daar met mijn eigen bedrijf ook aan kan bijdragen.

5. Over welke aspecten van de opleiding was je het meest tevreden en heb je het meest van geleerd? 

De colleges vond ik het meest inspirerend. De interactie, het overbrengen van de kennis, de ruimte voor vragen. Ook vond ik de manier van lesgeven heel fijn. Steeds eerst de diepgang in de theorie en dan de link naar de praktijk, met voorbeelden. Er was altijd ruimte om vragen te stellen en met elkaar en met de docenten in gesprek te gaan.

6. Waarin onderscheidt Behavior Change Academy zich ten opzichte van andere opties/alternatieven?

Wanneer je al een baan hebt én toch het vak van gedragsveranderaar wilt leren, dan is een meerjarige psychologiemaster in gedragsverandering vaak te langdurig en te intensief. En tegelijkertijd weet je ook dat de kortdurende opleidingen te mager qua inhoud zijn. De Behavior Change Academy onderscheidt zich omdat je in 10 maanden een heel diepgaand programma doorloopt naast je baan.

7. Waarom zou iemand volgens jou deze opleiding moeten volgen?

De grote meerwaarde van kennis van gedragsverandering is dat je het continu kan inzetten in de keuzes die je moet maken, binnen elke functie. Na deze opleiding heb je een veel beter beeld welke richting je op moet en waarom mensen dingen doen die ze doen. In zoveel functies is dat relevant. Het geeft je het fundament om de goede keuzes te maken.

Meer weten over de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar? Lees hier meer en vraag de brochure aan. 

Wil jij ook op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Maandelijks inspireren we je met effectief bewezen interventies, case studies over succesvolle projecten, praktische tips voor het werkveld en (nieuwe) wetenschappelijke kennis.