Case study: Alumnus Kitty over de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar

In januari starten lichting 8 en 9 van de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar. Hoe hebben onze alumni deze opleiding ervaren? We geven alumnus Kitty van Wijk, senior communicatieadviseur met een focus op realisatie, conceptontwikkeling en strategie het woord. Kitty is werkzaam bij het Voedingscentrum.

1. Waarom ben je de opleiding tot Gedragsveranderaar gaan volgen?

Na ruim 20 jaar in het reclame- en communicatievak vond ik ‘gedragsverandering’ een interessante verdieping en verbreding. Bij het Voedingscentrum zijn we veel bezig met de vraag hoe we onze communicatie zo kunnen inrichten dat het mensen aanzet tot verbeteringen in hun eetpatroon, van een klein eerste stapje tot een structurele verbetering. We werken hier met multidisciplinaire teams waarin onder andere een gedragsexpert zit, waarmee ik weliswaar nauw samenwerk, maar ik wilde meer ‘eigen bagage’.

2. Wat was echt de doorslaggevende factor om de opleiding bij ons te volgen?

Dat deze opleiding in eerste instantie vanuit de universiteit is ontwikkeld, door wetenschappers.

3. Had je vooraf twijfels over het volgen van de opleiding, zo ja: welke? Wat zorgde ervoor dat je toch de opleiding bent gaan volgen?

Dat het met de theorie wel goed zat was duidelijk, ik twijfelde of het praktisch en concreet genoeg zou worden voor wat betreft (toepassing in) communicatie. Tijdens het intakegesprek is deze twijfel weggenomen.

4. Met welke casus ben je aan de slag gegaan in de opleiding? Ben je hier na de opleiding verder mee aan de slag gegaan?

Ik heb mijn doelgedrag geformuleerd als ‘Volwassenen tussen 20-35 jaar (die wekelijks frisdrank drinken) motiveren om thuis één keer een glas gewone frisdrank in te ruilen voor een glas water.’ Dit is een voorbeeld van een Eetwissel, de grote campagne waar we in januari mee zijn gestart. Mijn doel met deze case was niet zozeer om de ontwikkelde interventie te gaan uitvoeren, maar juist om het hele proces zélf een keer te doorlopen. Door het doen van onderzoek bijvoorbeeld, aangezien we dit normaliter uitbesteden. Wat leuk is: een aantal dingen die ik bedacht gebruiken we hier en daar, of zie ik bij andere campagnes terug.

5. Over welke aspecten van de opleiding was je het meest tevreden, en waarom?

Het meest waardevol vond ik de ‘intervisie’ met anderen: het bespreken van goede en slechte voorbeelden van toepassingen van de theorie en de eigen cases. Dat had van mij zelfs nog wel meer gemogen.

6. Waarin onderscheidt Behavior Change Academy zich ten opzichte van andere opties/alternatieven?

Onderscheidend is in ieder geval de wetenschappelijke basis waarop deze opleiding gebaseerd is. Qua opleiding zelf kan ik het niet goed inschatten eerlijk gezegd, ik heb geen andere opties daadwerkelijk gevolgd.

7. Waarom zou iemand volgens jou deze opleiding moeten volgen?

Als iemand op zoek is naar een gedegen theoretische basis zonder psychologie te studeren en naar handvatten voor gedragsverandering, dan biedt deze opleiding dat. Ook biedt deze opleiding een potentieel netwerk van gedragsveranderaars, wat leuk en interessant is.

Meer weten over de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar? Lees hier meer en vraag de brochure aan. 

 

Wil jij ook op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Maandelijks inspireren we je met effectief bewezen interventies, case studies over succesvolle projecten, praktische tips voor het werkveld en (nieuwe) wetenschappelijke kennis.