Kennis van menselijk gedrag is cruciaal om strategieën, beleid, interventies en campagnes te ontwikkelen die écht effect hebben. Immers: pas als je weet waarom mensen doen wat ze doen, kun je hier effectief op inspelen in je communicatie en daadwerkelijk gedrag veranderen. Het liefst duik je daarom uitgebreid in de de psychologische factoren die een rol spelen in jouw vraagstuk, bijvoorbeeld waarom studenten na corona niet meer fysiek naar school komen of hoe je mensen kunt stimuleren verpakkingsvrij te winkelen. Een strategie die gebaseerd is op de verkeerde aannames of onjuiste psychologische factoren slaat immers snel de plank mis
Maarja, vaak is er echter geen tijd voor grondig onderzoek naar de weerstanden en motieven die je doelgroep ervaart, terwijl je het liefst gefundeerd advies zou geven. Hoe kun je, als je een snelle doorlooptijd hebt, tóch in korte tijd inhoudelijke verdieping bieden en op basis van gedragsinzichten een strategie of campagne ontwikkelen? Hoe kijk je vanuit een ‘gedragsbril’ naar je vraagstuk, ook als je weinig tijd hebt?