Bij strakke deadlines toch gedragsverdieping bieden. Het kan!

De 15 diagnostische vragen die je gedragsanalyse versnellen

Kennis van menselijk gedrag is cruciaal om strategieën, beleid, interventies en campagnes te ontwikkelen die écht effect hebben. Immers: pas als je weet waarom mensen doen wat ze doen, kun je hier effectief op inspelen in je communicatie en daadwerkelijk gedrag veranderen. Het liefst duik je daarom uitgebreid in de de psychologische factoren die een rol spelen in jouw vraagstuk, bijvoorbeeld waarom studenten na corona niet meer fysiek naar school komen of hoe je mensen kunt stimuleren verpakkingsvrij te winkelen. Een strategie die gebaseerd is op de verkeerde aannames of onjuiste psychologische factoren slaat immers snel de plank mis

Maarja, vaak is er echter geen tijd voor grondig onderzoek naar de weerstanden en motieven die je doelgroep ervaart, terwijl je het liefst gefundeerd advies zou geven. Hoe kun je, als je een snelle doorlooptijd hebt, tóch in korte tijd inhoudelijke verdieping bieden en op basis van gedragsinzichten een strategie of campagne ontwikkelen? Hoe kijk je vanuit een ‘gedragsbril’ naar je vraagstuk, ook als je weinig tijd hebt?

Datum

29 juni

Tijd

12:00 - 13:00

Investering

Gratis

Programma
In deze webinar leren we jullie 15 diagnostische vragen die je al in 10 minuten een gericht kader geven van jouw gedragsvraagstuk. We laten je zien wat je kunt doen om snel een beeld te krijgen van psychologische factoren die een rol spelen in jouw casus. Op deze manier ben je in staat om een strategie op te stellen op basis van gedragsinzichten, ook onder tijdsdruk. Daarnaast nemen we je mee in veelgemaakte fouten en valkuilen bij het ontwikkelen van strategieën en campagnes, en laten we je zien hoe je je hiertegen kunt wapenen.

Wat levert het op?

Aan het eind van de webinar heb je:

  • 15 concrete diagnostische vragen die je helpen snel inzicht te krijgen in psychologische factoren die een rol kunnen spelen in jouw vraagstuk;
  • Inzicht in veelgemaakte fouten en valkuilen bij het ontwikkelen van strategieën, beleid en campagnes;
  • Kennis over een werkwijze om snel verdieping te geven in gedragsfactoren.

Docenten

Behavior Change Academy
Drs. Bob van Dam

Bob van Dam is gedragsstrateeg en ontwikkelt communicatie- en campagnestrategieën gebaseerd op gedragskennis. Als trainer en spreker helpt hij organisaties om meer grip te krijgen op de praktijk van gedragsverandering. Met zijn ervaring binnen communicatiebureaus heeft hij een creatieve kijk op de toepassing van gedragsinzichten, maar ook zeker een realistische kijk op de toepasbaarheid in de praktijk.

Marenne Vlieg, Behavior Change Academy, Behavior Change Group, Gedragsverandering
Drs. Marenne Vlieg

Marenne Vlieg is gedragsexpert bij Behavior Change Group. Haar passie ligt bij het vertalen van gedragsinzichten naar strategieën en creatieve interventies. Ze heeft een brede interesse en doet dit het liefst op uiteenlopende thema’s: van de energietransitie tot gezondheidscommunicatie. Daarnaast haalt ze veel energie uit anderen leren werken met gedragsinzichten, bijvoorbeeld in haar werk als mentor voor de Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar.